Jeden můj známý před časem řešil založení své firmy, jednalo se o právní osobu, tedy s.r.o. společnost. Mimo jiné náležitosti, které bylo potřeba splnit, přišlo na řadu sídlo společnosti.
Začal zjišťovat, jaké jsou možnosti a co to obnáší, zřídit si sídlo firmy a hlavně kde. Sídlo společnosti potřebuje uvést do obchodního rejstříku a k tomu, aby ho tam mohl uvést, potřebuje souhlas vlastníka nemovitosti. Takže začalo přemýšlení a zjišťování, na koho se obrátit, kdo mu udělí souhlas, aby mohl mít sídlo společnosti na jeho adrese.
On totiž pracuje hlavně doma, takže si nepotřebuje pronajímat kancelář. Samozřejmě, když by si pronajal kancelář v administrativní budově, kde je zároveň i možnost udělení souhlasu se sídlem společnosti, tak má vyřešeno. Na co mu ale bude kancelář, za kterou bude muset platit pronájem a přitom ji nevyužije? Ano, potřebuje mít ze zákona místo, kde je k zastižení jak pro obchodní partnery, tak i pro zástupce státní správy. A s tím tedy souvisí další náklady, jako vybavená jednací místnost, pořízení nábytku, kancelářské techniky, elektroniky a dalšího materiálu.
Jednoduše si zřídil virtuální sídlo. Poskytovatelé virtuálních sídel nabízí řádné splnění veškerých zákonem daných povinností, jako je označení sídla firmy, poštovní schránka, prostory pro jednání a přijímání návštěv, i ze státní správy.
Kancelář nebo jednací místnost si jen zapůjčí na termín a čas, na který potřebuje. Platí si základní měsíční poplatek, který je několikanásobně menší, než pronájem kanceláře. Když potřebuje využít některou ze služeb od poskytovatele virtuálního sídla, tak si ji objedná. Navíc nepotřebuje sekretářku, školený personál má také poskytovatel, má tedy dost volné ruce na to, aby mohl fungovat, jak potřebuje.
Ve své firmě nepracuje jen on, ale jeho spolupracovníci mohou také pracovat z domova, navíc stejně jsou z různých míst republiky, takže je nereálné zřizovat spoustu kanceláří.
S podnikáním souvisí i spoustu byrokratických úkonů, hlavně na začátku, při zakládání firmy nebo živnostenského oprávnění pro fyzickou osobu, je potřeba si zjistit, co vše potřebujete doložit, jaké formuláře vyplnit, jaké poplatky zaplatit, kde všude své podnikání ohlásit.
Ptala jsem se tohoto svého známého, jak složité bylo tohle počáteční vyřizování pro něj. Odpověděl mi celkem stručně, že nijak. Když se totiž rozhodl pro virtuální sídlo, tedy jako řešení zajištění si místa podnikání, tak mu poskytovatel nabídl, že mu vše kolem založení firmy vyřídí. Můj známý tuto nabídku přijal raději, než se tím trápit sám a stálo mu to za klid.
Poskytovatelé virtuálních sídel pro firmy většinou provozují i další služby spojené s podnikáním, je to například právní servis, účetnictví, daňové poradenství a také zakládání nebo prodej firem. Jsou v tom tedy již zběhlí, mají zkušenosti a vědí, co je potřeba a kde to vyřídit. Ušetří vám tedy řadu vyřizování, zjišťování a obíhání úřadů.
Pokud se také rozhodnete zřídit si pro svoje podnikání virtuální sídlo firmy, jediné, co na začátku udělejte, projděte si přehled poskytovatelů virtuálních sídel, seznamte se s jejich nabídkou, službami a cenami. Získáte tak přehled a zjistíte, co vyhovuje právě vám a na koho se obrátit. Vhodné jsou i reference, nebo zkušenost vašeho známého. Poskytovatelů je u nás spousta, především ve velkých městech, která jsou logicky nejžádanější. Najdete je tedy v Praze, Brně, Ostravě nebo Plzni.