Ačkoli se ještě setkáte s názory, že SEO optimalizace spočívá zejména v přepsání veškerých textů na webových stránkách, aby obsahovaly co nejvíce klíčových slov, realita je samozřejmě mnohem komplikovanější. Na co si dát pozor a čeho se při optimalizaci webu vyvarovat?
Ač to nemusí být zřejmé, SEO a uživatelská přívětivost jdou ruku v ruce. Nebo by aspoň měly… Algoritmy používané při hodnocení a indexování webových stránek totiž čím dál více zohledňují také uživatelskou přívětivost. Navíc je třeba mít na paměti, že dokonale optimalizovaný web, přinejmenším z hlediska validního HTML kódu, mapy webu, zpětných odkazů a podobně, který však uživateli neposkytne odpovědi na jeho otázky nebo hledaný produkt, nebude mít dostatečnou návštěvnost a přinášet kýžený zisk.
I přes spoustu dostupných informací a pouček můžeme každý den narazit na spoustu webů, které se sice snaží zlepšit svou pozici ve vyhledávání, ale paradoxně jejich snaha může působit spíše kontraproduktivně. Jedná se zejména o tyto prohřešky:
Možná si říkáte, že dobrá struktura webu je přece samozřejmost, ale opak je mnohdy bohužel pravdou. Mnoho tvůrců webových stránek se nedokáže na web podívat očima „běžného uživatele“. Výsledkem tak může být nepřehledná struktura a naprosto neintuitivní navigace. Kdo by chtěl trávit drahocenný čas hledáním informací či produktů, které může najít jinde za zlomek času? Promyšlená, jednoduchá struktura webu je výhrou nejen z hlediska uživatele, ale také z hlediska SEO. Právě přehledná struktura je jedním z faktorů ovlivňujících výslednou pozici. Když na webových stránkách tápe jejich tvůrce, jak se v nich může orientovat běžný uživatel?
Snaha použít co nejvíce klíčových slov v nejrůznějších tvarech a slovních spojeních není při optimalizaci webu ničím neobvyklým. Výsledkem je tak velmi často text, který je sice plný vyhledávaných výrazů, ale který se v podstatě nedá číst. Výsledný text by se sice měl líbit přinejmenším vyhledávačům, ale to není tak úplně pravda. Text by měl být přirozený a klíčová slova by z něj měla vystupovat, nikoli se utápět v záplavě podobných spojení a nejrůznějších obměn. Mnohem důležitější je jejich správné použití, zejména v titulcích a úvodní části textu. S tím souvisí také další rozšířený „nešvar“, konkrétně nadměrné užívání klíčových slov v prvním pádě.
Při úpravě textů, ať už produktových popisků, nebo nejrůznějších textů v rámci kategorií, blogu apod. je důležité zakomponovat klíčové výrazy, ale také brát ohled na samotného uživatele a na to, zda mu text přináší informace, které hledá.
Optimalizace metadat, tedy strukturovaných „dat o datech“ je často opomíjenou záležitostí. Přitom správně uvedená metadata jsou důležitým kritériem nejen z hlediska jeho zpřehlednění pro vyhledávače, ale také pro uživatele. Ti při zobrazení výsledků vyhledávání díky výstižnému metatagu ihned vědí, co od daného webu mohou očekávat. A právě tato informace často může rozhodnout o tom, zda uživatel danou stránku navštíví, či nikoli. V případě metatagů jsou podstatné nejen klíčové výrazy, ale také délka tag title (cca 60 znaků) a tag description (cca 150 znaků).
Současné trendy v oblasti optimalizace webových stránek se vydávají trochu jiným směrem, neboť kladou čím dál větší důraz na to, aby návštěvník na webu našel přínosné a hodnotné informace. Nikdy by tedy neměl být opomenut uživatel, neboť právě získání jeho zájmu a pozornosti je cílem úspěšné optimalizace webových stránek.